FN-koordinerede konvojer har tre gange større risiko for at blive nægtet adgang til Nordgaza, rapporterede OCHA’s FN-nødhjælpskoordinering tirsdag.
Israelske embedsmænd har ikke givet nogen klar forklaring på dette, udtaler talsperson for OCHA, Jens Lærke, under en briefing af FN’s humanitære organisationer i Genève: “De nægter meget ofte, og så stopper det der. Vi får ingen forklaring.”
Efter en intens samtale mellem præsident Biden og premierminister Netanyahu, i kølvandet på et israelsk angreb, der dræbte 7 nødhjælpsarbejdere – hvilket bringer det samlede antal nødhjælpsarbejdere, der er blevet dræbt, op over 200 – gik Israel med til at åbne grænseovergangen Erez i det nordlige Gaza. Det Hvide Hus udtalte, at det ville følge udviklingen nøje, men angav ingen specifik dato for, hvornår Israel skulle opfylde kravene. Israel har endnu ikke åbnet flere grænseovergange.
OCHA offentliggjorde en rapport, der illustrerer, hvordan adgang bliver nægtet eller forhindret. Planlagt transport af livsreddende nødhjælp er særligt hårdt ramt af restriktioner og forbud.
I marts måned blev mere end halvdelen af FN-koordinerede nødhjælpsmissioner til højrisikoområder, hvor koordinering med israelske myndigheder var nødvendig, enten nægtet adgang eller forhindret.
Mr. Laerke svarede på journalisters spørgsmål vedrørende antallet af lastbiler med nødhjælp, der fik lov til at komme ind i Gaza, på grund af uoverensstemmelsen mellem Israels og FN’s officielle tal.
COGAT, Israels forsvarsministeriums afdeling, der koordinerer og faciliterer nødhjælp til Gaza, tæller antallet af lastbiler, de undersøger og tillader adgang for. OCHA, derimod, tæller antallet af lastbiler, der ankommer til varehusene, og der er ingen overensstemmelse mellem antallet, der registreres af COGAT og OCHA.
“At sammenligne disse tal giver ikke meget mening,” udtaler Laerke. “De lastbiler, COGAT screener, er ofte kun halvt fulde. Når vi tæller lastbiler på den anden side, er de blevet læsset om, og lastbilerne er nu fulde. Allerede på den baggrund vil tallene ikke stemme overens,” forklarer han. Desuden tages der ikke højde for de forsinkelser, der opstår ved grænseovergangen, eller når nødhjælpen skal transporteres videre til varehusene.
Israel har også indført et forbud mod, at egyptiske chauffører og lastbiler opholder sig i det samme område som palæstinensiske chauffører og lastbiler, hvilket gør overdragelsen meget besværlig.
Adgangen til den nordlige del af Gaza udgør endnu en komplikation, understreger Laerke, idet han henviser til de forbud og forhindringer, de støder på der. “Konvojer med nødhjælp, specielt dem, der er bestemt til Nordgaza, hvor 70% af befolkningen lider af hungersnød, har en større sandsynlighed – faktisk tre gange større – for at blive nægtet adgang sammenlignet med andre humanitære konvojer med andet indhold,” siger han.
Han fortæller journalister, at fordelingen af nødhjælpen inde i Gaza “er et kæmpe problem” på grund af sikkerhedsmæssige årsager og nedbrud af lov og orden. “Men vi understreger også de stridende parters forpligtelser – og i særdeleshed, vil jeg sige, Israel som besættelsesmagt i Gaza – til at facilitere og sikre, at adgangen til nødhjælp ikke stopper ved grænsen,” siger han.
Kilde: UN